Svédország
A kihívás
Szélerőművek felépítése: Öt Prangl daru Svédországnak
A Prangl évek óta megbízható partner Svédországban is a szélenergia területén. A jó teljesítmény alapján további nagy daruk, köztük egy 1000 tonnás és egy 500 tonnás teleszkópos daru megrendelésére került sor. A már helyszínen lévő két 650 tonnás lánctalpas daru mellett most összesen öt teleszkópos darut kellett Svédországba szállítani.
A megoldásunk
Multimodális szállítás
Ennek a daru „csomagnak” a kiszállítása többféle módon, hajóval és közúton történt. A hajóval való szállításra először belvízi hajókkal, Ennshafentől Terneuzen kikötőjéig (Hollandia) került sor. A RORO uszállyal ellátott tolóhajó 80 méter hosszú és 11,5 méter széles volt. Ennshafennél a RORO uszály egy mobil rámpával létesített kapcsolatot a kikötő rakpartjával, mielőtt a mobil daruk saját erőből ráfutottak. A megfelelő tartozékokat saját 250 tonnás teleszkópos daruval rakták a hajóra.
Először roll on roll off, majd közút
A Hollandiába való érkezés után a felszerelést áthelyezték egy RORO tengeri kompra. A teleszkópos daruk ismét saját erőből mentek át az egyik hajóról a másikra. Az összes tartozékalkatrészt gördülő platókkal húzták a tengeri kompra. Végül teljesen megrakodva a komp teljes tömege 12 480 tonna, teljes hossza 153 méter, szélessége 21,6 méter volt. A szállítási út Sundsvall kikötőjébe történő optimalizálása érdekében rendkívüli szállítmány szállításának kérelmezésére került sor, melyet engedélyeztek. A mobil daruk az út hátralévő részén saját erőből mentek a bevetési helyre (kb. 170 km távolság).
Középpontban az alacsony CO2 kibocsátás
Összességében a járművek csaknem három hétig voltak úton, ebből 17 napot töltöttek a vízen. A hidak nem biztonságos statikai állapotán és a kiszámíthatóbb szállítási időn túl a környezetre vonatkozó szempontok miatt döntött úgy a Prangl, hogy többféle módon történő (multimodális) szállítási módot vesz igénybe. Ha az egész útvonalon közúton haladt volna, akkor jelentősen nagyobb lett volna a dízelüzemanyag-fogyasztás. Így jelentősen alacsonyabb szinten lehetett tartani a CO2 kibocsátást.
Prangl, az innovatív partner
A nagy daruk precízen előkészített szállítása ismét megmutatta, hogy nem mindig maga az elvégzendő munka az, ami különlegessé teszi a projektet. Néha a megelőző megfontolások azok, amelyek innovatív partnerré teszik a Prangl céget. A „sárga” szakemberek minden projekt esetében megpróbálják megtalálni az optimális megoldást a megrendelő számára.