Erdberger gyaloghíd
A kihívás
102 méteres acélhíd a 84 méteres fából készült helyett
Egy feülvizsgálat után kiderült, hogy a Bécs 2. és 3. kerületét összekötő Erdberg steg gyaloghíd faszerkezete az időjárás, a hőmérséklet-ingadozás és a nedvesség miatt károsodott. Bécs városa ezért úgy döntött, hogy elbontja a régi gyalogoshidat, és egy újjal helyettesíti. A Pranglt bízták meg a kihívást jelentő emelési munkálatokkal.
A megoldásunk
Sérült fahíd
Az Erdberger gyaloghíd, amely 2003-ban épült a Duna-csatorna utolsó kompátkelőhelyén, nagyon fontos mind a gyalogosok, mind a kerékpárosok számára. A legközelebbi alternatív hidak használata jelentős kitérőt igényel. Nagy tetszést aratott a döntés, hogy a megrongálódott faszerkezetet egy új, korszerűbb és tartósabb acélszerkezetre cserélik - különösen azért, mert a gyaloghíd használható szélességét 3,3 méterről a lehető legnagyobb, 4,2 méteres szélességre növekedik. A gyaloghíd cseréjéhez a Prangl kipróbált és bevált minőségi szolgáltatását vették igénybe.
Speciális emelési megoldás
Már a kezdetektől fogva világos volt, hogy a régi faelemek eltávolítása nehéz feladat lesz - részben a méretek és a súly, valamint az aszimmetrikus terhelés miatt. A Prangl csapata két 500 tonnás teleszkópgémes darut választott a fő emelési feladatokhoz, amelyeket a csatorna két partján pozícionáltak. A daruk biztonságos elhelyezése érdekében a talpalási óhelyeket speciálisan kellett előkészíteni. A függesztékek is különleges koncepciót igényeltek: Különböző hevedertípusok kombinációját kellett alkalmazni, hogy az elemek aszimmetriáját kompenzálni lehessen. A meglévő szerkezet lebontása a tartószerkezettel kezdődött.
22 tonna, 42 méter
Mindkét darunak egyszerre egy-egy elemet kellett kiemelnie az adott parton elfoglalt helyéről, melyek egyenként 42 méter hosszúak, 3,5 méter szélesek és 22 tonna súlyúak voltak. Ezután lehetett kiemelni az A-tartót, amelynek elemei 29 méter hosszúak, 3,8 méter szélesek és 13 tonna súlyúak voltak. Az emelés korántsem volt egyszerű, mivel az alkalmazott építési módszer miatt az alkatrészek egymásba ékelődtek, és a daruknak különböző emeléseket kellett végrehajtaniuk a kapcsolat feloldásához. A munkát segítette egy 95 tonnás teleszkópgémes daru személyemelő kosárral, valamint egy 60 tonnás teleszkópgémes daru.
Az új acélszerkezet beemelése
Néhány nappal később a Prangl az új acél gyaloghidat is a helyére emelte. Mivel az új szerkezet mindössze két részből állt (mindkettő 51 méter hosszú, 5,2 méter széles és 70 tonna tömegű), a helyszínen lévő nagy daruk mindössze két emeléssel összeszerelték a gyaloghidat. Miután az első részt a helyére emelték, azt véglegesen a parthoz rögzítették. Ezt követte a második rész a túloldalról. Végül a két részt középen összehegesztették. A munka jelentős kihívásai ellenére a Prangl csapata ismét könnyedén teljesítette a feladatot.