Cementgyár
Damir Kralj

A kihívás
Új tartógörgő forgókemencéhez
A Prangl csapatát egy különleges feladat vitte a szlovéniai Deskle-be. Ott a helyi cementgyár forgókemencéje új támasztókereket kapott. Mivel a rendszer csövének átmérője meghaladja az öt métert, egy ilyen projekt nem kis teljesítmény. A legnagyobb körültekintést a régi ütközőkerék szétszerelése és az új összeszerelése igényelte.
A megoldásunk

500 tonnás teleszkópgémes daru első használata
Egy cementgyár karbantartási munkáinak megrendelője (ez az egyetlen Szlovéniában és a legnagyobb foglalkoztató a középső Soča-völgyben) a sárga szakembereket bízta meg a kivitelezéssel. A Prangl szakemberei alapos tanulmányozás után az új, 500 tonnás mobildarujukat választották ennek a műveletnek a fő szereplőjévé. Segéddaruként egy 160 tonnás teleszkópgémes daru szolgált. A forgókemencén végzett kényes munka során a gyártás természetesen leállt. Mielőtt az emelések megtörténhettek volna, át kellett vágni a csőszakaszt a régi tartógörgőkkel.

Páros emelés
A két teleszkópgémes darut a forgókemence mellé helyezték el, hogy optimálisan tudják ellátni feladatukat. A korábban kivágott részt az 500 tonnás mobildaru emelte ki. Miután többen kötelekkel irányították a rakományt a megfelelő pozícióba a szomszédos épület mellett, az 500 tonnás daruval le tudták tenni, majd a 160 tonnás darusegítségével páros emeléssel elforgatták és vízszintes helyzetbe hozták. A következő lépésben a régi 80 tonnás hajtást két motorral együtt emelték le. Aztán az új meghajtón volt a sor.

Új meghajtás
Az új hajtás két motorral is rendelkezik, de 33 tonnás tömegével szinte könnyű súlyú elődjéhez képest. Felemelték, pozícionálták és összeszerelték. Ezután következhetett az új támasztógörgő – egy 131 tonnás, 5,14 méter átmérőjű cső alakú alkatrész. Mindkét Prangl daru együtt állította fel páros emeléssel. A szerelők mindkét oldalon acélkábeleket helyeztek el az íveken. Az 500 tonnás teherautó ezután óvatosan átvette a nehéz terhet, és lassan felemelte.

Tökéletes folyamat
A földről kötelek segítségével ismét a megfelelő helyzetbe vezetve a támasztógörgő közeledett a céljához. A munkások a cső mindkét végén várták a cserealkatrészt, hogy apró lépésekben felszereljék. A végén az új tartógörgőt visszahegesztették a csőre. A két autódaru – akárcsak az egész csapat – rendkívül megbízhatóan működött: a 160 tonnás 6 méter kinyúláson 13 méteres gémmel, az 500 tonnás óriás pedig az első használatakor 11,5 méter kinyúláson és 24 méteres teleszkóp gémmel.
Teljesítmény
Ágazat
