Autópályahíd
Franz List

A kihívás
A hatalmas hídelemek beemelése
Az 5c közúti folyosó az európai autópálya-hálózathoz tartozik, amely Európa északi részét köti össze az Adriával. A híd 660 méter hosszú és 29 méter széles. A Prangl feladata 8 db, egyenként 225 tonnás, 51 méter hosszú és 6,5 méter széles hídelem beemelése volt.
A megoldásunk

650 tonnás lánctalpas daru a középpontban
A Száva folyón átívelő új híd a horvátországi és bosznia-hercegovinai autópálya-hálózatot kapcsolja össze. A végső kiépítési szakaszban mindkét irányban három forgalmi sáv és egy-egy biztonsági sáv fog épülni, melyek mellé gyalogjárdát is terveztek. A feladat teljesítéséhez a Prangl egy 650 tonnás lánctalpas darut vetett be. 50 teherautóval szállították a daruelemeket az építési helyszínre, ami logisztikai mesterműnek számít. A nagyméretű daru teljesen összeszerelt állapotában (teher nélkül) nagyjából 900 tonnát nyomott.

Koordinálás a határokon túl
Ennek a megbízásnak egyik különlegessége az volt, hogy a lánctalpas darut először a bosznia-hercegovinai oldalon állították fel. Mivel Bosznia-Hercegovina nem tagja az EU-nak, minden folyamatot és módszert újra kellett gondolni. Ez volt a Prangl első megbízása Bosznia-Hercegovinában. A horvátországi Prangl csapat alapos előkészületeinek köszönhetően minden kifogástalanul zajlott. A Prangl ismét bizonyította, hogy bárhol gyorsan feltalálja magát, és a helyi adottságokra kész megoldásokkal rendelkezik.

Tartósík a Szávában a nagyméretű daru felállításához
A nagyméretű darunak felállítási és mozgási területként egy saját tartósíkot építettek a Szávába egy félsziget formájában. Az állandó áradás veszélye miatt nemcsak a vízszintet ellenőrizték folyamatosan, hanem a tartósík általános állapotát is. A karácsonyi leállás alatt a darut egy áradástól védett szintre helyezték.

Nagy kihívás a darus legénység számára
Az előre gyártott hídtartók tárolóhelye alig 100 méterre volt a beépítési ponttól, így a teherrel együtt összesen 1125 tonnát nyomó sárga monstrummal minden esetben meg kellett tenni ezt a távolságot. Ehhez minden hídelem számára egy egyedileg tervezett és legyártott függesztéket kellett összeszerelni. Ezekért a munkálatokért a helyszíni daruzási csapat felelt.
A nemzetközi csapat kiváló együttműködése
A daru feladata csupán az emeléssel nem ér véget. A lánctalpas daru a hídelemeket a helyükre emeli és egy fél napig még akár a levegőben tartja, hogy azokat pontosan be lehessen igazítani. Csak ezt követően engedik le és hegesztik a helyére az adott hídelemet. A nemzetközi csapat minden munkafolyamatnál kiválóan helytállt. A szlovén, horvát és osztrák munkatársak már a tervezési szakaszban is tökéletesen együttműködtek. Ismét bebizonyosodott, hogy a Prangl nemzetközileg elismert szolgáltatásait bárhol igénybe lehet venni.
Teljesítmény
Ágazat
