Traisen-híd

A kihívás
Új vasúti híd a Traisen folyón
A Kreisbach/Wilhelmsburg vasútállomás közelében egy vasúti híd szeli át a Traisen folyót. Nagyjából 125 évvel az építése után elérkezett az idő az eredeti szerkezet cseréjére. Az új rácsos szerkezetet egy hídépítő cég előre legyártotta és darabokban szállította helyszínre. A Prangl kapott megbízást, hogy vezető szerepet játsszon a hídépítési projektben.
A megoldásunk

Az alapos előkészítés a legfontosabb!
A projektért felelős Prangl csapatnak kezdetben kiterjedt előkészítő munkákkal kellett szembenéznie – nem csak a logisztika, a daruválasztás és a munkaerő-tervezés terén. A híd környékére való bejutás bizonyult nagyon nehéznek, mert az útvonal egy szervízutat és a mellette lévő hidat is keresztezte, amelyek teherbírása ismeretlen volt. Az előzetes tesztelést követően tehát arról kellett megbizonyosodni, hogy az útvonal 96 tonna összsúlyt elbírja, ami azt jelentette, hogy a bekötőhíd teherbírását statikusnak kellett jóváhagynia.

Házon belül kidolgozott darupozíció koncepció
Már a tényleges daruműveletek előkészületei is próbára tették a sárga színben dolgozó szakembereket, és külön darupozíció kialakítását követeltek meg - a Traisen folyó mellett 8 méter mélyre vert betoncölöpökkel. Kiderült továbbá, hogy a darupozíció környékén egy földalatti gázvezetéket fektettek le, amelynél minden részletet tisztázni kellett, és szakértőkkel konzultálni a munkálatok megkezdése előtti kivizsgálás és jóváhagyás céljából. Maga a daru felállítása is bonyolultnak bizonyult a korlátozott hely miatt.

600 tonás rácsosgémű daru
A fődarunak kellett a hely: a 600 tonnás rácsos gémes daru volt a legjobb választás a gigantikus 114 méter gémhossz és az emelendő súly miatt (a legnehezebb hídelemek 36 tonnát nyomtak). Szerelő- és segéddaruként egy 100 tonnás teleszkópgémes daru szolgált. Feladata az volt, hogy felemelje az SL ellensúly asztalről a súlyokat hogy az "lebegni" tudjon. Az előkészítéshez és a nyomon követéshez számos egyéb eszközt is használtak: egy 45 tonnás mobildarut, egy 85 tonnásönrakodó darut, egy teleszkópos rakodógépet és egy csuklós munkaállványt. Ilyen jó előkészítés után kezdődhetett a munka.

Csapatszellemmel a sikerhez
A rácsos gémű daru a rácsos híd több tonnás részeit a terv szerinti helyzetbe hozta, majd ezeket összehegesztették és összeszerelték. A híd darabról darabra egyre csak nőtt. Sem a korábban felmerült nehézségek, sem a március végi hirtelen beköszöntött tél, ami persze tovább nehezítette a munkát, nem tudta megállítani a munkavégzést. A példás csapatszellem biztosította, hogy ezt az igényes feladatot minden érintett teljes megelégedésére teljesíthessék.
