Műtrágyagyártó üzem
Kovács Krisztián
A kihívás
Sokoldalú Prangl berendezés magyarországi bevetésen
Egy magyar műtrágyagyártó részére most éppen egy ammónium-nitrát granuláló berendezést gyártanak. A vállalat jelenlegi telephelyét Pétfürdőn ezért ennek megfelelően bővíteni kell. Az üzemnek 2016 őszétől naponta 1550 tonna ammónium-nitrátot, valamint 1960 tonna kalcium-ammónium-nitrátot kell granulálnia. A Prangl szinte kizárólagos támogatást nyújt ebben a nagy projektben szerelőkosarakkal, mobildarukkal és teleszkópos targoncákkal.
A megoldásunk
Teleszkópos daruk, teleszkópos targonák és szerelőkosarak a helyszínen
A Prangl vállalatnak nemcsak a csővezetékek és azok tartóinak elkészítése és szerelése területén van tennivalója, hanem a csaknem 1200 tonna összsúlyú, mintegy 75 berendezés szerelésében is. Ez a projektszakasz a Prangl számára 2016 januárjában kezdődött. Az utolsó bevetésre 2016 szeptemberében/októberében kerül sor. Az első berendezéseket és csővezetékeket 100 és 350 tonna közötti teherbírással rendelkező teleszkópos daruk emelték a helyükre. Ezenkívül egy 4 és egy 6 tonnás teleszkópos rakodó, egy 20 méteres dízel szerelőállvány és 10 méteres elektromos szerelőállvány segítette a szerelőcsapat munkáját.
400 tonnás lánctalpas daru a nehéz emelésekhez
2016 áprilisában/májusában a nehéz emelések voltak soron. A műtrágya-üzemen belül elhelyezkedő, 4,8 méter magasságú csőhíd miatt nyolcból hat elemet kellett átemelni azon. Ez a feladat igazán nagy kihívást jelentett a szűkös helyviszonyok és időkorlátok miatt. A csőhíd átemelésére egy 400 tonnás lánctalpas daru érkezett, amely 66 méteres fő gémmel és 200 tonnás szuperlift-ellensúllyal rendelkezett. A legnehezebb emelést az abszorpciós torony két darabjának emelése jelentette, amelyek egyenként 112, ill. 80 tonnát nyomnak és a teljes hosszuk csaknem 23 méter.
A nagy daru összetett felépítése és lebontása
Hasonlóan színvonalas volt a 93 tonna súlyú, 5,8 m átmérőjű és 5,4 m magas gázhűtő beemelése. A szűkös helyviszonyok miatt a 8 berendezés köztes tárolása is nagy erőfeszítéseket igényelt a teljes csapat részéről. Egy 350 tonnás és egy 160 tonnás teleszkópos daru segítségével helyeztek el minden elemet a meghatározott helyükre ugyanazon a napon, mint ahogy tervezték. Ezt követően a lánctalpas daru áttelepült a csőhíd mellől az építési terület északi oldalára. Mivel az átjárás nem volt megoldható, a darut teljesen le kellett bontani, majd újra fel kellett építeni.
Professzionális, alternatív megoldás biztosította a teljes koncepciót
Az északi oldalon először beemelték az első három elemet, mielőtt a daruóriást teljesen összeszerelt állapotban áthelyezték az építkezés keleti oldalára. A föld alatt lefektetett csővezeték miatt tilos volt a talajra gyakorolt extrém nyomást kifejteni, ezért sietősen megszervezett helyi szemle során kellett alternatív megoldást találni arra, hogy a három berendezést, hogyan emeljék fel az építkezés keleti oldalán. A Prangl szakértői erre a hirtelen felmerült problémára is gyorsan találtak megoldást. Továbbra is követni tudták a teljes koncepciót.
Tandememelés két daruóriás segítségével
A projekt fázis a végén a 400 tonnás lánctalpas daru – továbbra is felépített állapotában – visszavonult az északi oldalra, ahol egy 350 tonnás teleszkópos daruval tandememeléssel felállította, majd beemelte az abszorpciós torony két elemét. A befejező összeszerelési művelet egy személyemelő kosarat emelő 100 tonnás teleszkópos daru közreműködésével valósult meg. A Prangl csapat aktív közreműködésével az eddigi munkákat a tervezettnél gyorsabban és a résztvevők maximális megelégedettségével sikerült kivitelezni.
A nemzetközi Prangl csapat példamutató együttműködése
A magyar és osztrák kollegák együttműködése kiválóan működött és döntő jelentőséggel bírt az eddigi munkafázisok sikeres befejezésében. A következő nagyobb bevetés 2016. június végén várható, amikor egy 92 tonnás kompresszor berendezés emelése van tervbe véve. A munkához ismételten egy 400 tonnás lánctalpas darut vetnek be, amely 90 méteres gémhosszal és 240 tonnás ellensúllyal rendelkezik.