Jauntal híd
Karl-Heinz Tirof
A kihívás
Ellenőrzési munkák a híd pilléreinél
Az 1964-ben épített Jauntal hidat egy második tartószerkezettel bővítik ki. Előtte azonban meg kellett győződni arról, hogy a meglévő hídpillérek ezt a terhet elbírják-e. A vizsgálat, a szemrevételezéses ellenőrzések és a fúrások gördülékeny végrehajtása érdekében felvették a kapcsolatot a Prangl szakértőivel.
A megoldásunk
Rendkívüli kihívás a Prangl számára
430 méteres hosszával és 95 méteres magasságával a Jauntal híd a mai napig Európa egyik leghosszabb vasúti hídja. Egy teljesen új acél tartószerkezetet terveztek, amelyet a már meglévő hídpillérekre ültetnek rá. A hídsarut megerősítik és a pillérfejekhez illesztik. Ezért a 60-as évekből származó betonpilléreket át kell vizsgálni. Magfúrások segítségével kell megállapítani, hogy a híd eleget tesz-e a szükséges követelményeknek.
Bérelt munkaállványok leszállítása a nehézteher-hajóhoz.
Az ÖBB csapatával közösen dolgoztunk ki egy koncepciót: A problémára négy 12 méter hosszú függő szerelőállvány használata jelentett gazdaságos megoldást. Ahhoz, hogy a Drávában álló hídpillérekhez egyáltalán be tudjunk jutni, az osztrák hadsereg segítségét vettük igénybe. A függő szerelőállványokat egy speciális nehézteher-hajóval szállítottuk a közeli schabecki erőműből a betonpillérekig, kb. 4 kilométeren keresztül folyón felfelé. Az odaszállításra más megoldás egyáltalán nem lett volna.
Tökéletes koordinálás, sikeres lezárás
A helyszínre érkezve a Prangl csapat a felszerelést szabályszerűen rögzítette. A 90 méter magas hídpillér bejárása így elkezdődhetett. Mivel a fúrásokat csak meghatározott helyeken végeztük, a maximális mozgathatóság nagyon fontos volt. Másképp az épület állapotának vegyészeti elemzését nem tudtuk volna elvégezni. Az egyedülálló kihívás ellenére minden munkát időben el tudtunk végezni az illetékesek legnagyobb megelégedettségére.