Szélerőműpark, 1. rész
Damir Kralj
Andreas Schneider
A kihívás
Szélenergia szállítás: 65 x 700 kilométer
Öt új szélturbina szállítása – amelyeket a bosznia-hercegovinai Ivan Sedlo szélerőműparkba szántak – nagyon különleges projekt volt Prangl számára. Végül is az összes alkatrészt a zadari kikötőben kellett kirakodni, majd teljes 700 kilométert szállítani az Ivan Sedló-i telepítési helyszínre.
A megoldásunk
Kirakodás
A hajót két-, egyenként 130 és 250 tonnás teleszkópgémes daru segítségével rakodták ki. A legnehezebb alkatrészek 65 tonna tömegűek, a leghosszabbak a 72 méteres rotorlapátok voltak. A Prangl nagyteherszállítói készen álltak a kikötőben, hogy felvegyék rakományukat: terheléstől függően 5 tengelyes vagy 4 tengelyes vontatókat szereltek fel különböző speciális felszereléssel: 9 tengelyes félpótkocsik, moduláris pótkocsik, lapátszállító pótkocsik, toronyszállító adapterek és teleszkópos pótkocsik kerültek felhasználásra.
Szállítási idő: négy éjszaka
Horvátországban az autópályán is óvintézkedéseket kellett tenni a biztonságos közlekedés érdekében. Két helyen teljes lezárás és átterelés volt érvényben a szemközti sávba. Boszniában útépítési munkákra volt szükség ahhoz, hogy az útvonalon közlekedni lehessen. Turbinánként összesen 13 szállítás volt, hogy az összes alkatrészt a rendeltetési helyükre szállítsák. Mindegyik szállító konvoj összesen négy éjszakán át volt úton – kettő Horvátországban, kettő pedig Bosznia-Hercegovinában. A 20 százalékos emelkedők miatt azonban a nehézszállító járművek nem tudták közvetlenül az építési területre szállítani rakományaikat az útvonal végén.
Önjáró, nagy teherbírású modulok
A fentiek miatt a hegy lábánál egy átrakóhelyet létesítettek, hogy a szélturbinák alkatrészeit két mobil teleszkópgémes daru (110 és 130 tonnás) segítségével megfelelő járművekre rakhassák át: a rotorlapátokat önhajtású, nagy teherbírású modulok speciális lapátszállító berendezéssel, a toronyszegmenseket 4 tengelyes vontatókra, saját moduláris pótkocsikkal. Nyolc kilométer, erős koncentrációt igénylő hegyi utazás után minden alkatrészt fokozatosan lerakodtak egy 160 tonnás és egy 250 tonnás mobildaru segítségével.