Podvelezje-i Szélerőmű Park
Andreas Schneider
Dubravko Križnjak
![](/fileadmin/content/projekte/2020/11_Windpark_Podvelezje/Herausforderung/_DSC7394_8095.jpg)
A kihívás
Megújuló energia az EU-n kívül
A projekt során 15 szélerőmű felállítására került sor Mostar város közelében található fennsíkon. Az egész logisztikai művelet külön kihívást jelentett, mivel Bosznia-Hercegovina nem tagja az EU-nak. Itt volt szükség a Prangl csapat nemzetközi szakértelmére is.
A megoldásunk
![szélerőmű, Podvelezje-i szélerőmű park](/fileadmin/content/projekte/2020/11_Windpark_Podvelezje/Loesung/PODVELEZJE_DRON_10.jpg)
Átfogó logisztikai koncepció
Amikor a Podvelezje-i szélerőmű park üzembe kerül, teljes kapacitása 48 MW lesz, és évente 115 GWh villamos energiát fog termelni. Széleskörű tapasztalataival a Prangl meggyőző holisztikus szállítási- és emelési koncepciót tudott felajánlani. A projekt minden feladatát kizárólagosan a Prangl szakértelmére bízták: hajók kirakodása, ideiglenes tárolás, speciális szállítás a szélerőmű parkba, előzetes kirakodás, összes alkatrész elő- és végleges szerelése. Ez a projekt meggyőzően bizonyította, mennyire fontos az összes szálíltási- és emelési tevékenységet egy exkluzív partnerre bízni.
![sofőr, teherautó, nyergesvontató, torony szegmens, szélenergia beruházás](/fileadmin/content/projekte/2020/11_Windpark_Podvelezje/Loesung/PODVELEZJE_FOTO_8.jpg)
Határokon átnyúló csapatmunka
Mivel Bosznia-Hercegovina nem tagja az EU-nak, a projekt határokon átnyúló együttműködést igényelt a Prangl ausztriai, szlovén és horvát alkalmazottai között. Különböző kihívásokat kellett leküzdeni, amelyeket az adott országok szakértői külön-külön vagy csapatban oldottak meg. A szoros és magas szintű szakmai együttműködésnek köszönhetõen az esetlegesen szükséges változások elvégezhetőek voltak mind a tervezési, mind a tényleges megvalósítási szakaszban. A logisztikai tervező cég korai bevonása döntő fontosságú egy ilyen projektek sikere szempontjából.
![sofőr, teherautó, nyergesvontató, lapátszállító, rotorlapát, szélenergia beruházás](/fileadmin/_processed_/f/8/csm_ploce_08_20_10_c9279dfb69.jpg)
Komplex logisztika
Minden alkatrészt hajóval szállítottak a horvátországi Ploce kikötőjébe, ahol kikötői daruk rakodták le egy külön erre fenntartott ideiglenesen rakodási területre. Az egyes részegységeket ezután előre meghatározott sorrendben közvetlenül a szélerőmű telepítési helyére szállították megfelelő speciális berendezések - például a PFTV rotorszállító segítségével, esetenként az akár 74 méter hosszú rakományokat is. Az egyes darabok méretei miatt egy határátkelő alapos átépítésére is szükség volt, melyben szintén cégünk játszott vezető szerepet.
![Teleszkópgémes daru, Rácsos gémű daru, torony szegmens, szélenergia beruházás](/fileadmin/content/projekte/2020/11_Windpark_Podvelezje/Loesung/PODVELEZJE_FOTO_21.jpg)
Lépésenkénti összeszerelési koncepció
Az első két szélerőmű torony szekciót, amelyek darabja 68,5 tonnát nyomott, 500 és 220 t teleszkópgémes darukkal szerelték elő. A szélerőmű fennmaradó részét valamivel később egy 600 tonnás rácsos gémű daruval állították fel (a daru gémhossza: 124 méter, össztömege: 524 tonna). A legnehezebb terhek a generátorházak voltak, amelyek súlya 80,5 tonna volt, és a komplett rotorok, amelyek súlya 77 tonna volt. A nagy darut egy 130 tonnás és egy 95 tonnás teleszkópgémes daru, valamint egy 7,2 tonnás teleszkópos rakodó támogatta.
![](/fileadmin/_processed_/8/6/csm_Juergen_Kirschner_4ceb10b0b8.jpg)