Podvelezje-i Szélerőmű Park
Andreas Schneider
Dubravko Križnjak

A kihívás
Megújuló energia az EU-n kívül
A projekt során 15 szélerőmű felállítására került sor Mostar város közelében található fennsíkon. Az egész logisztikai művelet külön kihívást jelentett, mivel Bosznia-Hercegovina nem tagja az EU-nak. Itt volt szükség a Prangl csapat nemzetközi szakértelmére is.
A megoldásunk

Átfogó logisztikai koncepció
Amikor a Podvelezje-i szélerőmű park üzembe kerül, teljes kapacitása 48 MW lesz, és évente 115 GWh villamos energiát fog termelni. Széleskörű tapasztalataival a Prangl meggyőző holisztikus szállítási- és emelési koncepciót tudott felajánlani. A projekt minden feladatát kizárólagosan a Prangl szakértelmére bízták: hajók kirakodása, ideiglenes tárolás, speciális szállítás a szélerőmű parkba, előzetes kirakodás, összes alkatrész elő- és végleges szerelése. Ez a projekt meggyőzően bizonyította, mennyire fontos az összes szálíltási- és emelési tevékenységet egy exkluzív partnerre bízni.

Határokon átnyúló csapatmunka
Mivel Bosznia-Hercegovina nem tagja az EU-nak, a projekt határokon átnyúló együttműködést igényelt a Prangl ausztriai, szlovén és horvát alkalmazottai között. Különböző kihívásokat kellett leküzdeni, amelyeket az adott országok szakértői külön-külön vagy csapatban oldottak meg. A szoros és magas szintű szakmai együttműködésnek köszönhetõen az esetlegesen szükséges változások elvégezhetőek voltak mind a tervezési, mind a tényleges megvalósítási szakaszban. A logisztikai tervező cég korai bevonása döntő fontosságú egy ilyen projektek sikere szempontjából.

Komplex logisztika
Minden alkatrészt hajóval szállítottak a horvátországi Ploce kikötőjébe, ahol kikötői daruk rakodták le egy külön erre fenntartott ideiglenesen rakodási területre. Az egyes részegységeket ezután előre meghatározott sorrendben közvetlenül a szélerőmű telepítési helyére szállították megfelelő speciális berendezések - például a PFTV rotorszállító segítségével, esetenként az akár 74 méter hosszú rakományokat is. Az egyes darabok méretei miatt egy határátkelő alapos átépítésére is szükség volt, melyben szintén cégünk játszott vezető szerepet.

Lépésenkénti összeszerelési koncepció
Az első két szélerőmű torony szekciót, amelyek darabja 68,5 tonnát nyomott, 500 és 220 t teleszkópgémes darukkal szerelték elő. A szélerőmű fennmaradó részét valamivel később egy 600 tonnás rácsos gémű daruval állították fel (a daru gémhossza: 124 méter, össztömege: 524 tonna). A legnehezebb terhek a generátorházak voltak, amelyek súlya 80,5 tonna volt, és a komplett rotorok, amelyek súlya 77 tonna volt. A nagy darut egy 130 tonnás és egy 95 tonnás teleszkópgémes daru, valamint egy 7,2 tonnás teleszkópos rakodó támogatta.
