Mur-völgyi vasút

A kihívás
Mentés
Sürgős jellegük miatt a mentési műveletek általában nagyon bonyolultak. Ebben az esetben a környezeti adottságok még nehezebbé tették a feladatot.
A megoldásunk

Komplex előkészítés
2021. július 9-én a Mur-völgyi "Murtalbahn" vasút egy motorvonata kisiklott és a Mur folyóba zuhant Stájerország és Salzburg között. A környezeti adottságok miatt gyorsan világossá vált, hogy ide nem lesz elég egy közönséges daru. Az emeléshez némi előkészítő munkát kellett elvégezni: hozzávetőleg 90 méter hosszú bekötőutat kellett építeni. Ahhoz, hogy biztonságosan el lehessen helyezni a sárga óriást, 600 négyzetméter különleges területet is kellett kiépíteni, továbbá speciális emelőeszközöket kellett gyártatni az emeléshez.

Környezetbarát emelési koncepció
Az alkalmazott logisztikai koncepció alapvető kiindulópontjakánt a környezetet érintő beavatkozásokat a lehető legalacsonyabb szinten kívánták tartani. Felmerült a két nagy teleszkópgémes daru használata is, de ez sokkal nagyobb környezeti lábnyommal és ezáltal erősebb természeti környezetbe való beavatkozással járt volna. A 600 tonnás lánctalpas daru használatával a helyszínen a földmunkálatok minimalizálatók maradtak. Így a szükséges beközlekedési útvonal is rövidebb lehetett. A sárga kolosszus körülbelül 615 tonna volt. Az építéséhez egy 250 tonnás teleszkópgémes darut és 6 tonnás teleszkópos rakodógépet is használtak.

Extrém körülmények
Az előkészítő intézkedések mellett maga az emelés is kihívást jelentett, hiszen a 32 tonnás vasúti kocsit 68 méteres kinyúlással kellett kiemelni a vízből. A teher a horogszekrénnyel és függesztékekkell együtt közel 40 tonna volt. A balesetet szenvedett motorvonatot a lánctalpas daru a Mur folyó jobb partjáról emelte a folyás irányába fordulva. A járművet az oldalán fekve emelték át a folyón, majd a töltésén, ezt követően át a szomszédos réten és egy körülbelül kilenc méter magas rézsün a daru telepítési szintjéig.

Komplett logisztika megoldás
A maximális biztonság érdekében a Murau és Tamgsweg közötti vasútvonalat az emelés napjára lezárták. A kiemelés után a motorovonat ideiglenesen szilárd talajra helyezték. Ebben a fekvő helyzetben alaposan megvizsgálták és előkészítették a "felállításra". A 600 tonnás lánctalpas daru és a 250 tonnás teleszkópgémes daru páros emeléssel felállította a balesetes járművet, és ráemelte egy Prangl teleszkópos félpótkocsis nyergesvontatóra. A szállítmány rögzítése után motorvonatot a Murau állomásra szállították, és a 250 tonnás teleszkópgémes daruval lerakodták.