Kerékpáros híd
Marko Hadjar
A kihívás
A hídépítés speciális fajtája
Az új kerékpárút Szlovéniában nagyobb biztonságot nyújt. Végre befejeződött Medvode önkormányzatának 2,2 millió eurós, az Európai Regionális Fejlesztési Alap támogatásával megvalósuló projektje: A Sore és a Száva találkozásánál a sárga szakemberek egy kerékpáros és gyaloghíd beemelését végezték el a Száva folyó fölé.
A megoldásunk
A kerékpárút befejezése
A Medvode – Pirniče – Vikrče kerékpárút a ljubljanai önkormányzat határán fekvő Vikrčéből indul, és először Pirničébe vezet. Majd a Száva folyó mentén Medvode felé. Medvode önkormányzata kerékpáros gyaloghíd építésével fejezte be a könyvtár és a kultúrház között a városközpontba vezető, alig több mint 6 kilométer hosszú kerékpárutat a Száván át. A fel- és lehajtóval együtt a gyaloghíd 138 méter hosszú. Az építkezés előkészületei 2022 februárjában kezdődtek. Pontosan egy évvel később, a Prangl segítségével el is készült.
600 tonnás rácsosgémű daru
A természet védelme és a folyó megóvása érdekében a hidat középső hídtámasz nélkülire tervezték. Így a 61 tonnás kerékpárhíd egyetlen, 83 méter hosszú darabban kellett a helyére emelni. Az ilyen összetett emelési projektek sikerének alapja mindig a megfelelő berendezés kiválasztása. Az optimális megoldás ebben az esetben egy 600 tonnás rácsos gémű daru 84 méteres főgémmel és 570 tonna össztömeggel. Ez a daru nem csak elég erős, hanem a gyors össze- és szétszerelést is lehetővé tesz.
Felemelés és pozícionálás
A rácsos gémű daru mellett egy 95 tonnás teleszkópgémes daru 58 méteres főgémmel és egy 20 méteres munkamagasságú, 230 kg teherbírású, 12 méteres oldalkinyúlással rendelkező csuklós munkaállvány is besegített. Az autódarukat nagy körültekintéssel helyezték el, a hidat óvatosan megemelték, majd végleges helyzetébe pozícionálták. Ezt követően a szerelők munkába állhattak és rögzíthették a hidat. A Prangl csapat professzionalizmusának köszönhetően a munka a megrendelő legnagyobb megelégedésével készült el.