Hídfelújítás
A kihívás
Hídpillérek helyreállítása
Hét évvel ezelőtt a Prangl által történt felméréssel kezdődött és most ismét a Prangl segítségével valósul meg: a Jauntal-híd hídpilléreit felújítják. A pillérek Dráva folyóban való elhelyezkedése miatt a munka elvégezhetősége már a felméréskor is rendkívüli koncepciót igényelt.
A megoldásunk
A Jauntal-híd bővítése
1999 óta tart a 130 kilométeres Koralmbahn vasút építése, amely először teremt közvetlen vasúti összeköttetést Stájerország és Karintia között. Az akár 250 km/h sebességnek köszönhetően a vasút a tervek szerint mindössze 45 perc alatt teszi meg a Graz - Klagenfurt távolságot. A 430 méter hosszú Jauntal-híd ennek fontos része. A Dráva vízszintje fölött 96 méteres magasságával ez Ausztria legmagasabb vasúti hídja. A nagy teljesítményű vasút új követelményeinek való megfelelés érdekében a korábbi egyvágányú acélszerkezetet kétvágányúval váltják fel.
Különleges megoldásra van szükség
Az átépítési munkálatok során a négy, 60,5 és 76,9 méter közötti magasságú hídpillér lesz az egyetlen elem, amely megmarad. A Prangl segítségével már 2015-ben aprólékos vizsgálatnak vetették alá őket. Ezt követte a statika jóváhagyása, és végül a pillérek általános felújításának megkezdése. Ezúttal is a Prangl szakembereit bízták meg a segítséggel. A pillérek magassága, a Dráva közepén lévő fekvése, a szélsőséges lejtés, valamint a parton lévő járhatatlan terep miatt a korábbiakhoz hasonlóan sem mobil darukat, sem munkaállványokat nem lehetett használni.
A megoldás: függesztett munkaállványok
A Dráva parti helyszínre nyolc darab 8 vagy 12 méteres hosszúságú, akár 760 kilogrammos teherbírású függesztett munkaállványt hoztak. Ott felpakolták őket úszó platformokra, amelyek mindegyikéhez a mólók közelében egy-egy stéget állítottak fel. A kosarakat ezután pontonokon keresztül jutottak el az adott mólóhoz. A függesztett kosarakat egy speciális szerkezet segítségével rögzítették a hídpillérekhez. Így a szükséges felújítási munkálatokat a móló nehezen hozzáférhető helyein is el lehetett végezni.
Felszerelve a Koralmbahn vasútért
A hídpilléreket nagynyomással megtisztították, minden repedést és furatot tömítettek, majd új bevonatot kaptak. Így kellően felkészültek a régi vasútvonal új korszakára. A hidat a menetrendváltással együtt várhatóan 2023 decemberében adják át hivatalosan, mivel ekkor áll majd üzembe a Koralmbahn vasútvonal, legalábbis a karintiai oldalon. A Prangl büszke arra, hogy részt vehetett egy ilyen fontos építési projektben, és hogy jelentős mértékben hozzájárult a munkához.