Brenner-bázisalagút
A kihívás
Bevetés mélyen egy hegyben
A Brenner-bázisalagút munkálatai már javában zajlanak. A legutóbbi építési terület– „H53 Pfons-Brenner” – 2024. április elején került átadásra, és megkezdődött az új alagútszakasz előkészítése. A Pranglt megbízták a "Wilma" becenevű (összesen 2700 tonna súlyú) alagútfúró gép összeszerelésével, amelyet külön-külön szállítottak le a hegy mélyén történő bevetésre.
A megoldásunk
Csúcstechnológiás alagútfúró gép
Ahol lehetséges, az alagútszakaszokat a legkorszerűbb, elektromos meghajtású, teljes keresztmetszetű alagútfúró gépekkel robbantják vagy alakítják ki. A kőzetet forgó fúrófejjel meglazítják, a kitermelt anyagot azonnal eltávolítják és az alagutat azonnal rögzítik. Az előrehaladás akár napi 40 méter is lehet. A Németországban gyártott "Wilma" alagútfúrógép 10,37 méter furatátmérővel, összesen 120 szállítmánnyal, számtalan darabban szállították a "H53 Pfons-Brenner" építési területére, ahol össze kellett szerelni.
Hidraulikus emelőportál
A korlátozott, 16 méteres munkaszélesség és a 269 tonnás emelőképesség miatt az egyetlen választási lehetőség ennél a feladatnál egy 534 tonnás hidraulikus emelőportál volt. A hidraulikus emelőportálok előnye sokoldalúságukban rejlik, mert sokféle mérettel és emelőképességgel kombinálhatók. A rakományok keresztirányú mozgatása is lehetséges a hidraulikus csúszórendszereknek köszönhetően, amelyek garantálják a rakomány pontos pozícionálását. Ebben a konkrét esetben az emelőportál egy 18 méter hosszú csúszóegységgel volt felszerelve, forgatószerkezettel és 60 méter sínekkel.
269 Tonna
A hidraulikus emelőportál építése 2024. március 25-én kezdődött, körülbelül négy kilométer mélyen a hegy belsejében. 2024. április 2-án megkezdődött az alagútfúró gép összeszerelése, amelyet kisebb részletekben (maximális tömeg 90 tonna) szállítottak a szerelőbarlangba. A legfontosabb alkatrészek a főhajtásé voltak, beleértve a vágókorongot is. A legnagyobb kihívást a 10,6 méter átmérőjű vágókorong forgatása jelentette, amely összeszerelés után 269 tonnát nyomott. Teljes koncentrációval dolgozva ezt a feladatot – akárcsak a 234 tonnás hajtás forgatását – minden incidens nélkül sikerült elvégezni.
Tökéletes munka
Hetekig tartó aprólékos munka után az alagútbarlangban a „Wilma” a Prangl hidraulikus emelőportál segítségével lassan formát öltött, és egy körülbelül 180 méter hosszú, 2700 tonna össztömegű szuper alagútfúró géppé nőtte ki magát. Ősztől a „Wilma” Innsbruck felé indul, és mintegy 7,50 kilométernyi alagutat tesz meg a szomszédos „Sillschlucht-Pfons” építkezésig. A Prangl csapata tökéletes munkát végzett, és büszke arra, hogy részese lehet ennek a fontos építkezésnek.