Metró
A kihívás
Metrószerelvények kihívást jelentő főjavítása
2020-ig el kell végezni a bécsi U6 metróvonalon közlekedő 43 szerelvény főjavítását. E terv alternatíváját jelentette az ÖBB bécs-simmeringi műszaki szervizüzemében történő festés. Ehhez viszont közúti fuvarozásra volt szükség Michelbeuern állomás és Simmering között. A Prangl szakemberei az ügyféllel együtt olyan fuvarozási koncepciót dolgoztak ki, amely további megtakarítási lehetőségeket tett lehetővé.
A megoldásunk
Vasúti járművek szállítása – a Prangl specialitása
A koncepció nemcsak a költségmegtakarítás miatt volt meggyőző. Végül azonban mégiscsak ez járult hozzá, és végső soron az ÖBB megoldását hozták ki a legjobbnak. A koncepció kidolgozásánál a szűk bécsi utcák mindenképpen nehezítő tényezőnek számítottak. Az egyenként 40 méter hosszú és 83 tonnás szerelvények miatt gondosan ellenőrizni kellett bizonyos útszakaszokat, a fel- és lerakóhelyeket és a szabad magasságot az útvonal mentén. A Prangl csapata – köszönhetően a vasúti járművek fuvarozása terén szerzett több évtizedes tapasztalatának – pontosan tudta, mire kell odafigyelni.
A jó előkészítés fél siker
Amikor a terv készen állt, az első fuvar előtt még néhány módosításra volt szükség: a közlekedési táblákat ideiglenesen eltávolították, ideiglenes megállási és parkolási korlátozást vezettek be stb. A fuvarfeladat időérzékenysége miatt természetesen semmit sem lehetett a véletlenre bízni. A Prangl koncepciónak volt még egy különlegessége: az ún. vonatcsere. Amint leraktak egy felújításra váró szerelvényt, máris egy főjavításon átesett kocsit raktak fel helyette és vittek vissza a Michelbeuern állomásra. Ily módon biztosították az útvonalak optimális kihasználását, és ezáltal költséget takarítottak meg.
Speciális mélybölcsős félpótkocsi beépített vezetősínekkel
A projekt optimalizálásában a használt berendezés is döntő jelentőségű volt. A kifejezetten vasúti járművek számára kialakított mélybölcsős félpótkocsi platójába vezetősíneket építettek be. A beépített síntoldással felszerelt, innovatív, hidraulikusan emelkedő és ereszkedő hátsó toldással együtt már minden adott volt a biztonságos és helytakarékos rakodáshoz, valamint az optimális teherelosztáshoz. A rakodórámpa targonca nélkül is gyorsan össze- és szétszerelhető, és ezáltal szerves része ennek az egyedi berendezésnek. A nyergesvonató beépített kötélcsörlője szintén azt szolgálja, hogy a szerelvények biztonságosan mozogjanak a vágány és a fuvarjármű között.