Gőzkazán
A kihívás
Egy családi háznál nagyobb objektum
Közel egy évig tartó tervezés után a Prangl sikeresen teljesítette a több szakterület átfogó, különleges projektet. Egy 140 tonnás, 16 méter hosszú, 9 méter magas és 6 méter széles szokatlan méretekkel rendelkező gőzkazán hajóra rakását, szállítását, kirakását és beemelését kellett elvégeznie.
A megoldásunk
Kirakás 400 tonnás lánctalpas daruval
A rendkívüli méretű kazánt a szerbiai berakodás előtt el kellett fordítani és oldalára kellett fektetni. A rakomány folyami hajón érkezett az egykori zwentendorfi atomerőműhöz. Rakpart hiányában az uszály nem tudott közvetlenül a parthoz kikötni, ezért egy nagy gémmel rendelkező darura volt szükség a kirakodáshoz. Egy 400 tonnás lánctalpas daruval lehetett a kazánt 24 méterre a víz fölé nyúlva a partra emelni. A (teher nélkül) 530 tonnás lánctalpas daru került itt szóba. A nagy súly miatt előzetesen statikailag minden területet ellenőrzni kellett. Ezenkívül a kirakodást a vízirendészet biztosította és felügyelte.
Szállítás egy összkerék-meghajtású vontatóból és egy nehézteher-szállító pótkocsiból álló szerelvénnyel
A hátralevő hat kilométeres szakaszt csaknem négy óra alatt tette meg egy 626 lóerős, összkerék-meghajtású vontatóból és egy 16 tengelyes, nehézteher-szállító pótkocsiból álló szerelvény. Több helyen is fokozott óvatosságra volt szükség. A zwentendorfi atomerőműben el kellett forgatni és/vagy el kellett távolítani a lámpákat, valamint részben le kellett bontani a kerítést és a kaput. Az óriási méretek miatt (a kazán nagyobb, mint egy családi ház) az útvonal mentén fákat kellett kivágni, közlekedési jelzőtáblákat kellett eltávolítani, és ideiglenes útburkolatot kellett kialakítani a járdaszigeteken és a kanyarokban. Két kanyart ráadásul ki is kellett iktatni. Mivel néhány villanyvezetékek esetében nem volt meg az előírt biztonsági távolság, ezért ezeket áthaladás előtt áramtalanítani kellett.
Tandememelés során elfordítva és hajszálpontosan beemelve
A következő kihívást az erőmű határán húzódó csővezeték jelentette. A 400 tonnás lánctalpas darut még a parton szétszerelték, és aztán három nap alatt Dürnrohrban újra összeszerelték, hogy a 140 tonnás kazánt egy menetben óvatosan átemelje az „akadály” felett és az erőmű területén belül 70 méterre vigye. A kazánt ezután tandememeléssel ismét megfordították (egy másik, 250 tonna emelőkapacitású teleszkópos daruval közösen), majd a végső emeléshez pozicionálták. A távolság csökkentése és a maximális emelési pontosság érdekében a lánctalpas darut és a terhet (összesen 670 tonnát) a kazánház irányába mozgatták.
Teljes logisztikai koncepció a Prangl-tól – beleértve az extra feladatokat is
A Prangl-t nemcsak a teljes logisztikai koncepció elkészítésével (folyami fuvarozás, kirakodás, közúti fuvarozás, mozgatás és beemelés) bízták meg, hanem az összes kritikus járulékos feladattal is. A Prangl ellenőrizte az erőmű talaját és kialakította a daruzás helyszínét, amihez 240 darab, kifejezetten munkagépekhez való, nagy teherbírású fa útlapot használtak. Saját mérnökeik speciális hevedereket fejlesztettek ki, amelynek elemeit egy erre szakosodott cég gyártotta le. A Prangl természetesen minden egyéb felszerelésről is gondoskodott, pl. a teleszkópos targoncákról és csuklós emelőkosarakról is. És végül a cég ismét meggyőzően bebizonyította: Minél összetettebb egy projekt, annál fontosabb a tervezés és a megbízható szakértelem.