Wien Museum
Armin Ampferer
Schmidt Jochen
Giuffrida Roberto
A kihívás
Nehéz teher a magas építészethez
A Wien Museum átalakításával a Karlsplatz építészeti átalakulást kap. De hogyan kerülnek a túlméretes acélszerkezetű gerendák Karintiából Bécs központjába? És hogyan emelik fel őket az Oswald Haerdtl által tervezett, 1959-ben megnyitott épületre?
A megoldásunk
Tíz különleges szállítmány
Összesen tíz túlméretes szállítmányra volt szükség ahhoz, hogy a különböző acél tartószerkezeteket Karintiából Bécsbe szállítsák. Ezt a tíz szállítmányt hét különböző szállítójármű kombinációval végezték, a legnagyobb szállítóegység egy 4 tengelyes vontató volt 14 tengelyes nehézpótkocsival. Ezzel szállították a legnagyobb, 6,4 méter széles, 40 méter hosszú és 108 tonna súlyú alkatrészt. Az így kapott teljes szállytójármű méretek még lenyűgözőbbek voltak: 47,5 méter hosszú, 6,4 méter széles, 4 méter magas és közel 200 tonna össztömegű.
Optimális túlméretes szállító eszközök
A "sárga szakemberek" a szállítás lebonyolításán kívül a teljes útvonaltervezésért, az átfogó engedélyezési folyamatért és a szállítási útvonalon végzett összes rekonstrukciós intézkedésért is felelősek voltak. A látványos vállalkozás előkészítő munkálatai már 2021 márciusában megkezdődtek. Kezdetben a megfelelő felszerelés kérdése merült fel: különösen az útvonal és a Bécs belvárosán való áthaladás tekintetében kellett tesztelni a közlekedési technológiát, hogy optimálisak-e az irányíthatósági tulajdonságai és a kanyarokban való áthaladásra való képessége. Végül olyan speciális berendezéseket használtak, amelyek Ausztriában egyedülállóak.
Az egyetlen lehetséges szállítási útvonal
A szállítási (túl)méretek miatt az útvonal ellenőrzése rendkívül bonyolultnak bizonyult. Ennek egyik fő tényezője a bécsi földalatti aknák és alépítmények miatti súlykorlátozás volt. Ahhoz, hogy a bécsi tranzitútvonalak egyáltalán megvalósulhassanak, euróban is hat számjegyű nagyságrendű építési intézkedésekre volt szükség. Az A2-es autópályán egy építkezés miatt nem volt lehetséges az autópályán keresztül történő közvetlen útvonal. Végül Szlovénián keresztül kellett kerülőt tenni. Ez viszont szükségessé tette a "Karawankentunnel" határátkelőhely átépítését. Egy másik építkezés pedig egy második alternatív útvonalat is nélkülözhetetlenné tett.
Optimális daruzási technológia
Nyolc kísérőjármű vezette a nehézszállítmányokat a bécsi Karlsplatzra. Ott egy 600 tonnás, 84 méteres gémszerkezetű lánctalpas daru fogadta őket. A tartószerkezetek egy részét közvetlenül a szállítójárműról emelték fel, másokat még a földön szereltek össze. A legnehezebb acélelem emelési tömege 165 tonna volt. Ahhoz, hogy a családi ház méretű darut két belvárosi épület közé és egy földalatti akna közelébe tudják elhelyezni, sok mindenre volt szükség: útlezárások, számos megállni tilos tábla, a közvilágítás eltávolítása és kerékpárút áthelyezése.
Kiegészító darutecnika
A nagy daru felállítását pontosan időzítették, és szigorú sorrendet követtek. A szűkös helyviszonyok miatt mindent just-in-time kellett elvégezni. A lánctalpas daru számára megfelelő teherbírású terület is elengedhetetlen volt. A sárga óriás összeszerelve 750 tonnát nyomott. Ennek érdekében az utat feltöltötték, majd keményfából készült "lánctalpas daru szőnyeggel" teljesen befedték. A bonyolult emelési logisztikát egy 500 tonnás teleszkópos daru tette teljessé, amely körülbelül 1,5 hét után váltotta fel a lánctalpas darut. A 79,2 méteres gémszerkezet hosszúsággal két különböző pozícióban is megbirkózott a végső emelésekkel. Az összes érdekelt fél rendkívüli együttműködése végül is sikeressé tette ezt az egyedülálló vállalkozást.