Fürstkogel
A kihívás
Szélerőművek alpesi telephelyen
Fürstkogel környékén öt szélerőműből álló szélenergiaparkot létesítettek. Köztük volt egy olyan turbina, melynek kerékagy-magassága 137 méter, a legmagasabb gép, melyet Ausztriában alpesi helyen valaha építettek. A többi létesítmény kerékagy-magassága 117 méter. Stanz lakói még manapság is jól emlékeznek Prangl sárga gigantikus gépeire.
A megoldásunk
A Prangl „Mindent egy kézből” koncepciója meggyőzőnek bizonyult
Egy ilyen projekt végrehajtásának keretfeltételei intenzív tervezést követelnek meg. A kitűzött cél megvalósíthatóságának érdekében több építészeti bejárásra és a szállítási lehetőségek tanulmányozására volt szükség. A Prangl már a tervezés fázisában meggyőzött mindenkit. Mindenképpen fontos szempont volt, hogy a szállításból, logisztikából, rakodásból és darutechnikából álló teljes portfólió egy kézben legyen. Ilyen nehéz vállalkozás esetén döntő jelentőségű lehet a sikeres megvalósítás szempontjából, ha elkerüljük a másokhoz való alkalmazkodást.
„Sárga” nehézgépjárművek bevetésben
A gépházakat (egyenként 65,0 tonna), a propelleragyakat (egyenként 31,5 tonna), a hajtóművet (egyenként 61,0 tonna) és a rotorlapátokat (egyenként 14,7 tonna) nehézgépjárművekkel szállítottuk Dániából Ausztriába. A torony szelvényei Németországból érkeztek. A legnehezebb és legnagyobb részeket belvízi hajókon kellett beszállítani. Az Ennshafenben történő átrakodást követően – amelyet szintén a Prangl végzett – folytathatták útjukat a 87,0 tonna maximális súlyú acélszelvények. Az acélszelvények hossza elérte a 30,0 métert.
Nehézteher-szállító járművek ingajáratban
A Stanzban lévő átrakodóhelyen tárolták átmenetileg az összes alkotóelemet. Ezúttal volt fontos, hogy a városközpont előtt találjunk átrakodásra alkalmas helyet, mivel az egyes alkotóelemeknek a városközponton keresztül történő szállítására a „szokásos” szállítóeszközökkel a szűk helyviszonyok miatt nem volt lehetőség. Az átrakodás elvégzésére egy fűrésztelepet találtunk ideális helynek. Az átrakodáshoz egy 220 tonnás teleszkópos darut és egy 280 tonnás lánctalpas darut használtunk. Mivel a közlekedési útvonalon 17 %-os emelkedők is nehezítették a szállítást, az összes alkotóelemet többszöri fuvarral, nehézteher-szállító járművel (12 tengelyes) kellett a végleges összeszerelés helyszínére szállítani.
Lapátszállító berendezés a természet védelmére
A természet védelmének szempontjából a lapátok szállítására a már bevált lapátszállító berendezést vettük igénybe. Így a 62 méter hosszú rotorlapokat a szűk fordulókban és kanyarokban akár 60°-ban is meg lehetett emelni. Ezáltal a hegyi utakon minimálisra csökkent a plusz intézkedés bevezetésének szükségessége. Ezzel nemcsak a természetet óvtuk meg, de a táj képét sem kellett megváltoztatni, és az üzemeltetőnek is költséget takarítottunk meg. A 16 km-es szakaszon négy órát vett igénybe az út, amely során a legnagyobb koncentrációra volt szükség.
650 tonnás lánctalpas daru, 200 tonnás teleszkópos daru
A rendkívül szűk hely miatt csak részben volt lehetséges, hogy a berendezés részeit ideiglenesen a daru felállítási helyén tároljuk. Az egyes alkotóelemeket ezért „just in time” módon kellett leszállítani. Ehhez a Prangl csapat tagjai között alapos logisztikai egyeztetésre volt szükség. A hegyen történő lerakodásra, valamint a szélerőmű alkotóelemeinek beemelésére egy 650 tonnás lánctalpas darut és egy 200 tonnás teleszkópos darut használtunk. A szélerőmű egyéb részeinek szállítására még további szállítóeszközök igénybe vételére volt szükség.
A projektet a tervezett időben és az összes résztvevő legnagyobb megelégedésére sikerült lebonyolítani.